ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
امروزه مدیریت ارتباطات در یک زنجیره تامین به مبحثی ارجاع داده میشود که آنرا همان مدیریت زنجیره تامین (SCM) مینامیم. با بیانی واضح تر، یک زنجیره تامین تنها زنجیرهای از فعالیتهای تجاری به صورت ارتباطات یک به یک یا بنگاه به بنگاه نمیباشد، بلکه شبکهای از فعالیتهای تجاری و ارتباطات بین آنهاست. «مدیریت زنجیره تامین» فرصتهایی را برای حصول یک تشدید مثبت در یکپارچهسازی و مدیریت درون شرکتی و بین شرکتی پیشنهاد میکند. در این حالت، «مدیریت زنجیره تامین» با مزیتهای فرایندهای تجاری در ارتباط بوده و روش جدیدی را برای مدیریت فعالیتهای تجاری و ارتباطات با سایر اعضا در زنجیره تامین ارایه میدهد.
مفهوم «مدیریت زنجیره تامین» از یکپارچهسازی خدمات لجستیکی درطول زنجیره تامین به سمت یکپارچهسازی و مدیریت فرایندهای کلیدی تجاری درطول زنجیره تامین باز تعریف شده است. براساس همین شفاف شدن تفاوت بین «مدیریت زنجیره تامین» و لجستیک، در سال 2003، انجمن مدیریت لجستیک تعریف اصلاح شدهای از لجستیک را ارایه کرد. این تعریف اصلاحی به وضوح موضع انجمن مدیریت لجستیک را بیان میدارد که «مدیریت لجستیک» را به عنوان جزئی از «مدیریت زنجیره تامین» معرفی میکند. این تعریف اصلاح شده بدین صورت است:
لجستیک آن قسمت از مدیریت زنجیره تامین است که کارایی و اثربخشی جریان روبهجلو و روبهعقب و نیز ذخیرهسازی کالاها، خدمات و اطلاعات مربوطه بین نقطه آغازین زنجیره تا نقطه مصرف نهایی بهمنظور تامین نیازمندیهای مشتریان زنجیره را برنامهریزی میکند، بهکارمیگیرد، و کنترل میکند.